
Foto af pylon
24. oktober 2011
Dele af projektet vises i øjeblikket i det offentlige rum, her på Sankt Jacobs Plads på Østerbrogade.
NYE BYRUMSVISIONER FOR ØSTERBRO 2013 - 2018
Østerbro Lokaludvalg har visioner om at gøre Østerbrogade til en mindre trafikeret gade, så bylivet får bedre vilkår.
Østerbrogade er en livlig handelsgade, men bylivet har ikke lige gode vilkår over alt i gaden. Den tæt trafikerede gade er mange steder svær at
passere og det er farligt at krydse gaden for børn og ældre mennesker. Fortovene er nogle steder alt for smalle til alle fodgængerne, når der skal
være plads til barnevogne, parkerede cykler, butiksudstillinger med mere. Gående, cyklister og bilister skal færdes på mere lige vilkår. Visionen
kan realiseres ved at begrænse mængden af biltrafik, der i fremtiden skal køre gennem Østerbrogade.
Lokaludvalget har udarbejdet en samlet plan, som vil gøre Østerbrogade 2-sporet med én kørebane i hver retning på strækningen mellem
Østerport station til Svanemøllen station. På Østerbrogade er visionen at reducere biltrafikken, så den trafik der bliver, kun har mål på Østerbro
og nabobydelene. Den øvrige biltrafk føres udenom på det overordnede vejnet som Lyngbyvej, den kommende Nordhavnsvej og Kalkbrænderi-
havnsgade. Trafikberegninger viser, at det kan lade sig gøre.

Illustration af Østerbrogade ved Nøjsomhedsvej - Bredere fortorv og reduceret kørebane.

Perspektivtegning af Odensegade som gøres til en gågade fra Østerbrogade og ned til Faksegade

Illustration af Odensegade som gøres til gågade fra Østerbrogade og ned til Faksegade

Illustration af Rosenvængets Allé som gøres til sivegade

TRIANGLEN ET SAMLINGSPUNKT FOR ØSTERBRO
Trianglen - Et samlingspunkt for Østerbro og én af Københavns store pladser
Trianglen er et vigtigt byrum på Østerbro og bydelens mest markante plads, et byrum for mennesker og udfoldelse.
Trianglen er hjertet på Østerbrogade og bindeled mellem de innovative bydele Nørre Campus og Nordhavnen.
Dele af Trianglen ønskes udformet som et klassisk byrum med materialer af høj kvalitet mens andre dele ønskes givet
midlertidighed, der let kan ændre sig og give plads til det uforudsigelige. Den høje grad af kollektiv trafikbetjening og
biltrafik skal fortsat være der, men med respekt for bydelen og beboerne. Cykeltrafikken skal prioriteres over pladsen.
Illustration af Fælledparkens forplads med den nye metro